29 november 2017

Användbart hantverk från Studio formata

Clara och Ingela Bergman driver företaget Studio Formata tillsammans.

För ett och ett halvt år sen startade mamma- och dotterduon Ingela och Clara Bergman företaget Studio Formata. De ville skapa produkter som sammanförde traditionellt hantverk – pappersmarmorering – med användbarhet. De började lära sig hur tekniken och färgerna funkade för att skapa vackra mönster, som de sedan använde till att göra brickor i olika former och storlekar. Ingela menar att många blev förvånade av att se detta typ av hantverk på ett nytt typ av föremål.

När det var dags att gå vidare från brickor till trycksaker kom de i kontakt med Ljungbergs Tryckeri, där de trycker anteckningsböcker som säljs över hela världen. Deras första kund när de startade 2016 var Moderna Muséet, som även var bland de första att köpa pappersprodukterna.

– Vi har fått fantastisk respons, både på brickorna och på anteckningsböckerna. Vi har återförsäljare av pappersprodukterna i sju länder, bland annat i Norge, Tyskland, och Frankrike. Nyligen fick vi också skicka produkter till Venezuela, berättar Ingela Bergman.

Mönsterna skapas på stora pappersblad, och det kan ibland vara svårt att få färgerna att skapa de mönster de tänkt sig, enligt duon. Att arbeta med stora blad och få hela bladet vackert kan vara knepigt.


Studio Formata har inkluderat trycksaker i sin produktion.

– Man måste verkligen vara i stunden när man gör mönstren. Det är spännande och det är ju en del av tjusningen att det inte alltid blir som man tänkt. Man måste vara lite som en improvisationsmusiker, säger Ingela.

Med pappersprodukterna kan de arbeta med mindre mönster än vad brickorna behöver, vilket också innebär att tidigaregjorda ark kan komma till användning, som de inte trodde att de skulle kunna göra någonting av.

Papper är förstås viktigt för Studio Formata, de värnar om papper med hög kvalitet, precis som de behöver högkvalitativt tryck.

– Vi har haft ett jättefint samarbete med Siv och Ralph – det har ju varit lite nytt med den här typen av produkt för Ljungbergs också. Det var fantastiskt att få se första provtrycket, det är ju som julafton. Och pappret är underbart, vi har gjort det så bra som vi kan göra, säger Ingela, och Clara fyller i:

– När vi är på mässor och ställer ut får vi ofta frågan var pappret kommer ifrån, och var anteckningsböckerna är tryckta – då är det väldigt kul att kunna säga att de trycks bara några mil från oss.

Pappersmarmoreringarna är lika vackra på de tryckta pappersprodukterna som på brickorna.

När det kommer till den här typen av konsthantverksprodukt är det väldigt viktigt att färgjusteringarna blir rätt, någonting de berättar att de har varit nöjda med i pappersprodukterna.

– Det är ju helt avgörande att det blir bra. Det har varit skönt att det varit en hög professionell nivå, det är nålsögat som avgör om produkten blir bra eller inte. Färgseendet tillsammans med tekniken måste fungera, annars hade vi varit tvungna att leta vidare, berättar Ingela.

Studio Formata är ett riktigt familjeföretag. När de startade studerade Clara till att bli arkitekt i Köpenhamn, men hon har fått ta ett studieuppehåll för att hinna med studion.

– Det är ju mycket arbete utöver det kreativa – vi har fått lära oss allt själva under de här två åren. När vi behövde en digital katalog så lärde sig Clara hur man gjorde en sån, när vi behövde en webbsida så satte vi oss in i det. Vi gör allt själva, berättar Ingela.

Produkterna som skapas i hemmet i Skåne har fått stor internationell spridning, och har visats i flera internationella tidningar, från från tyska Vogue till engelska World of Interiors och spanska Architectural Digest. I vår får vi förhoppningsvis se nya kollektioner – och kanske snart nya produkter.

16 maj 2017

Print i mixen ökar e-handlarnas försäljning 

– ”Svårt att bygga varumärke utan print”

Av:  Lisa Bjerre, printpower.se

Arne Andersson, Karolin Kull och Johan Eriksson.

Även digitala affärer behöver marknadsföras i print. Många e-handlare jobbar med tryckt marknadsföring – och ser unika styrkor i print.

– Print är oslagbart när man vill berätta mer, säger Karolin Kull, grundare och marknadsansvarig på e-handelsföretaget Mathem.

Att bara använda sig av marknadsföringskanaler online räcker inte för e-handlare i dag, konstaterar Arne Andersson, e-handelsexpert på Postnord.

– All handel sitter ihop nu, både fysisk handel och onlinehandel. Man måste finnas i alla kanaler, fysiskt och digitalt, webb och mobil. Det är likadant med marknadsföringen, det räcker inte med det digitala, säger han.

En e-handlare som arbetar med print är Mathem, som säljer mat på nätet. De marknadsför sig genom helsidor i traditionella morgontidningar, egna bilagor som publiceras som instick i morgontidningar, och adresserad direktreklam. Dessutom ger Mathem ut en tryckt kundtidning två gånger om året som skickas till 100 000 hushåll.

– Vi har mätt vår marknadsföring sedan start och det vi kan se är att det bästa är att använda en mix av olika kanaler: print, radio, teve och online, säger Karolin Kull, grundare och marknadsansvarig. Print har varit särskilt viktigt när det gäller varumärkesbyggande.

– Fördelen med print är att vi kan berätta om produkterna, vi kan berätta om små gårdar där de har ekologiskt kött, om närodlade grönsaker och visa bilder från vårt lager. Print är en väldigt bra kanal för att få fram ett budskap och för att bygga varumärke, säger Karolin Kull.

Som en liten aktör på marknaden för dagligvaruhandeln, som domineras av flera stora aktörer, har Mathem velat föra fram att de står för kvalitet och tillit.

– Vi vill kunna berätta att vi gör vissa val som är viktiga för våra kunder. Där är print fantastiskt. Det är svårt att bygga varumärke utan print.

Varför räcker det inte med onlinemarknadsföring?

– Det digitala går så snabbt. Om du jobbar med banner eller liknande så är det väldigt snabba ögonblicksbilder som konkurrerar med väldigt mycket annat.

– Det som är bra med print är att du kan göra storytelling. Det är mycket lättare att berätta. Print låter oss stanna upp med kunden en liten stund, säger Karolin Kull.

Johan Eriksson är utvecklingsansvarig på Svensk Digital Handel och anser att print är underutnyttjat bland e-handlare.

– Print är en lite glömd kanal. Man fokuserar mest på sina nyhetsbrev och annan onlinemarknadsföring.

En anledning till detta tror Johan Eriksson är att den digitala marknadsföringen är komplex och tar mycket kraft.

– Det är så vansinnigt många kanaler och de är specialistområden allihop. Du behöver ha en Google-expert, en expert på nyhetsbrev och en som kan konverteringsanalys. Det blir väldigt kompetenstungt. Då kanske man inte dessutom orkar gå hela vägen till print.

De flesta e-handlare börjar med den digitala kanalen, eftersom det är där de känner sig bekväma. Men fler borde komplettera med print, anser Johan Eriksson.

– Ett fysiskt brev kan vara mycket mer påtagligt och verkligen få kunden att konvertera. Det finns en relevans i att blanda medier. Jag tycker inte att e-handlare gör detta i tillräckligt hög utsträckning.

De som använder sig av print är ofta de e-handlare som har jobbat upp sig i både omsättning och kompetens och har några år på nacken, berättar Johan Eriksson. Och även andra digitala företag än e-handlarna har förstått kraften i print. Ett sådant exempel är Google, som använder sig av adresserad direktreklam.

– Företag får fysiska brev från Google hem i brevlådan. Det tycker jag är ett ganska lysande exempel. De fattar detta, säger Johan Eriksson.

Tror du att tryckt marknadsföring kommer att öka bland e-handlare?

– I och med att e-handeln växer tror jag att det kommer att öka. Även om den digitala marknadsföringen kommer att öka mer, säger Johan Eriksson.

Även Arne Andersson lyfter fram adresserad direktreklam som ett bra verktyg för e-handlare att stötta upp kampanjer i digitala kanaler.

– Uppmärksamhetsvärdet ökar dramatiskt när du kombinerar fysiskt och digitalt, säger han.

Han menar också att direktreklam lockar till återkommande köp. Första gången man gör ett fysiskt utskick av direktreklam kanske det bara är två procent som köper. Men om man fortsätter att marknadsföra sig fysiskt till den målgrupp som redan har handlat – då är återköpsfrekvensen högre med direktreklam än med exempelvis banners på nätet, berättar Arne Andersson.

– Du får större uppmärksamhet med fysisk marknadsföring helt enkelt, det är den stora fördelen.

Dessutom stärker det lojaliteten.

– Och det är vad det handlar mycket om i dag, att kunderna är så otrogna.

Arne Andersson beskriver marknadsföringen som ett pussel, där varken den tryckta eller den digitala klarar sig utan varandra.

– Jag ser att det är kombinationsmarknadsföringen som ger effekt. Du konverterar kanske inte på teve. Men får du dagen efter ett adresserat utskick i brevlådan, det är då det blir ett köp.

Karolin Kull på Mathem har samma erfarenhet: det är mixen som ger styrkan. Och eftersom kanalerna samverkar kan det vara svårt att mäta exakt vad print ger, anser hon.

– Så fort du gör mätningar visar de att annonser på Google ger väldigt bra resultat. Men för att någon ska gå in och googla ett varumärke måste man först ha upptäckt det någonstans – som via print, eller tevereklam.

18 november 2016

Fjärde generationen tar över Ljungbergs tryckeri

Av: 8till5

Stora utmaningar för tryckeribranschen, men också stor framtidstro när Bengt Ljungberg lämnar över tryckeriet till dottern Sofia Ljungberg Igbe. Bild: Niklas Gustavsson

”Jag fick en stor frihet, den vill jag ge vidare”, säger Bengt Ljungberg som efter 32 år som vd på fredagen lämnar över ledningen till sin dotter Sofia Ljungberg Igbe. 

1909 startade Enoch Ljungberg Klippans Nya Accidenstryckeri och fick till en början cykla omkring och ragga kunder.


Det har hänt en del sedan dess. I dag har Ljungbergs tryckeri en omsättning på 82 miljoner kronor med 55 anställda som servar omkring 650 kunder i hela Sverige.

Ljungbergs bästa och mesta tryckeriet i årets Publishingpris

– 70 PROCENT SVENSKTRYCKTA BIDRAG

Av: branschkoll

Svenska Publishingpriset

Ljungbergs mesta tryckeriet

Branschkoll skriver om årets tävling där Ljungbergs Tryckeri hade tillsammans med Norra Skåne Offset, som man förvärvade tidigare i år, tryckt åtta av de nominerade bidragen. Tre av dessa vann dessutom sina kategorier. Vi är oerhört stolta över våra kunder och medarbetare! Delad glädje är dubbel glädje! Vi jobbar ständigt med förbättringar och både bild och kvalitet för att öka känslan för trycksaken. 

Övervägande svensktryckt

Glädjande är att minst 70 procent av tryckerierna har produktion i Sverige. Det finns också förmedlare på listan där tryckeriet inte är angett och några har produktion både i Sverige och utlandet. Men helt säkert är att majoriteten av årets trycksaker är producerade i Sverige.

Hög kvalitet och kreativ produktion

Genomgången av de nominerade bidragen visar att kvaliteten på årets trycksaker är mycket hög. Dessutom har väldigt många satsat extra på förädling genom att lacka, foliera, stansa och på speciella bindningar.